Teknisk info
Det gemensamma målet för alla dagstidningstryckerier i Sverige är att hålla en hög, jämn och likvärdig tryckkvalitet på varje tidningssida, varje dag, året runt. För att kunna uppnå det, krävs god kontroll över hela produktionsflödet, så att det går rätt till från början till slut.
Handbok i tidningsproduktion
Tidningsutgivarna har tillsammans med representanter från leverantörer, tryckerier och grafisk teknisk utbildning arbetat fram en ”Handbok i tidningsproduktion”. Handboken beskriver produktionsflödet från prepress till den slutliga paketeringen av dagstidningen. Handbok i tidningsproduktion hittar du här.
Kontakta oss vid teknikfrågor
Lotten Garnman, tel. 0480-592 07. E-post: lotten.garnman@barometern.se
-
Printannonsering
Leverans till våra tidningar sker via epost till annonsmaterial@barometern.se
Om man ska nå ett större antal tidningar finns Mediekompaniet, Ateljé (fd Ad Center) en distributionscentral för annonser: http://www.mediekompaniet.com/ateljen/
Annonsleverantören ansvarar för följande:
- Att annonsmaterialet är producerat så att det överensstämmer med Materialkraven.
- Att annonsmaterialet går att skriva ut på ett korrekt (fyrfärgsseparerat) sätt på rimlig tid.
- Att annonsmaterialet lämnas i rätt tid och är namnsatt enligt given namnstandard.
Tidningen ansvarar för följande:
- Det digitala flödet ut mot tryck
- Att tryckplåtsproduktionen är noggrant kalibrerad.
- Att CTP är linjäriserad och att plåtarna är korrekt exponerade och framkallade.
Tidningen ansvarar även för att tryckningen sker enligt gällande normer för svensk dagspress med korrekt register, punktförstoring, gråbalans och densitetsvärden för tryckfärgerna.
Färgbibliotek
Färgbiblioteket hjälper dig att snabbt välja trycksäkra CMYK-färger då färgmängden och färgblandningarna är anpassade för dagspresstryck. Färgbiblioteket heter ”Swedish Newspaper Color Library” och namnet på varje färg slutar med fyra siffror som representerar färgblandningen C.M.Y.K. i procent. Färgerna i färgbiblioteket är ett urval från de tryckta färgkartorna i Färgguiden som innehåller över 2000 CMYK-färger.
Hämta: Färgbibliotek
Färguiden
Färgguiden riktar sig till alla som arbetar med dagspresstryck.
Del 1: Introduktion
Tips och råd för att nå bästa resultat med färgannonser och annat material.
- Hur du lyckas med färgåtergivningen.
- Så får du optimalt resultat på foton.
- Så bearbetar du bilder för dagspresstryck.
- Så uppnås jämn tryckkvalitet.
- Checklistor för bästa tryckkvalitet.
Del 2: Färgkartor
Del två innehåller ca 20 färgkartor med över 2000 CMYK-färger tryckta på dagstidningspapper.
Färgerna är uppdelade efter tryckfärger, 2-färgsblandningar, akromatiska färger samt 3-färgsblandningar.
Alla färger är anpassade till dagspresstryck genom att den totala färgmängden aldrig överstiger 240 % och ljusa färger har minst 5% då 1-4 färgmängd är svårt att uppnå trycktekniskt.Beställ: Färgguiden för dagspress.
Rubrik- & textannonser
Rubrikannonser större än modul 13 och textannonser senast kl 14.00 två dagar före införande.
Rubrikannonser mindre än modul 13 senast kl 12.00 dagen innan införande.
Korrekturannonser, senast en dag tidigare än ovanstående tider.
Helmaterial
Så kallat färdigt material, ska levereras senast kl 14.00 två dagar före införingsdag.
Avbokning & ändring
Avbokning av annons dag före införingsdag debiteras med 10% av annonskostnaden.
Ändring av annons eller byte av färdigt material efter kl 14.00 dag före införingsdag debiteras med 300 kr.
Digital annonsering
Vikt
Annonsvikt är den totala (summerade) filstorleken på allt innehåll i annonsen som levereras till webbläsaren vid en given fas. Eventuella mätscript ska räknas in här.
Mobil Desktop Statisk bild 60 kb 80 kb Animerad GIF 60 kb 150 kb Flash Ej tillåtet Ej tillåtet HTML initial load 150 kb 200 kb HTML polite load 500 kr 1000 kb HTML user-initiated load Obegränsat Obegränsat Materialtyper
Statisk bild / animerad GIF
Filformat: JPEG, PNG, GIF.
HTML
HTML-material som inte servas via tredjepartsleverantör ska skickas till oss som en zippad mapp med alla filer som ingår i produktionen. Kunden själv ansvarar för att materialet är korrekt producerat och att pekningen till bilder, javascript, css etc är rätt. Tänk på att HTML-filen måste ligga i rotmappen. Max 15 st annonsanrop tillåtna för initial load.
Polite load bör användas sparsamt och enbart där det kan motiveras för en bättre annonsupplevelse. Annonsen
bör alltid ladda ett grundläggande budskap redan vid den initiala laddningen och då börja mäta viewability för att undvika tomma förbiscrollade annonsytor och låga in screen-värden.Tänk på att den zippade HTML-mappen ungefär halverar materialets vikt. Den upp-zippade filen inkl. extern
fil-laddning måste klara sig inom den totala vikten (se ovan).Klick-URL
För att att lägga in en klick-URL använd följande script:
”onclick=”window.open(‘http://www.dinadress.se’, ‘_blank’);” style=”cursor: pointer;”Exempel på hur detta använts:
<div id=”Stage” class=”EDGE-625494016” onclick=”window.open(‘http://www.dinadress.se’, ‘_blank’);”
style=”cursor: pointer;”>
Stage är i detta fallet bakgrunden till annonsen, vilket gör att hela ytan är klickbarVi testar att det går att klicka på materialet samt att klicken räknas (vi lägger på clicktag). Var noga med att leverera materialet i god tid. Materialdag minst tre arbetsdagar innan första införingsdag.
Vertikal scroll i annonsen som ska gå i desktop är inte tillåten. Vertikal scroll i material som ska gå i mobil eller läsplatta tillåts endast om den kreativa utformningen kräver det.Hosting / tredjepart
HTML-material måste hostas av oss eller av godkänd tredjepartsleverantör. Om man inte använder en godkänd
tredjepartsleverantör så måste materialet skickas till oss.
Vi tar inte emot egenservat (egenservat = material som läggs upp på egen server) HTML material genom en Iframe.Video i displayannons
För video i en displayannons gäller samma viktkrav som för HTML-annonser. För längre/tyngre film krävs ”user-initiated load” vilket betyder att läsaren ges möjlighet att välja att starta videon med en playknapp. ”Mouse over” räknas inte som en user-initiated load. Video måste streamas och får ej laddas in.
Pre-/midroll i TV-klipp
Visas direkt i anslutning till redaktionellt videoinnehåll. Prerolls visas innan det redaktionella innehållet börjar spelas och midrolls motsvarar ett vanligt reklamavbrott under innehållet.
Minimummått 640×360
Rekommenderat 1280×720
Maxvikt 30 MB
Filformat MOV, MP4, MPG, WMV
Tips: För tunga filer så kan tjänster som wetransfer.com eller sprend.com vara lämpligt att använda.Native
Separat manual finns. Kontakta din säljare eller webbtraffic (se nedan).
Ordförklaring
HTML initial load
Summerad filstorlek på allt innehåll i annonsen som levereras till webbläsaren för initial visning av annonsen. Alla filer inkluderas bilder, HTML, CSS, JS och delade bibliotek och andra filtyper.
HTML polite load
Extra annonsinnehåll för annonser som behöver ytterligare utrymme för rich media. Annonsen måste lyssna efter webbläsarhändelsen onload och bygga utlösare för polite load därefter.
HTML user-initiated load
Inkluderar obegränsad filladdning för annonsinnehåll som laddas efter användarinitierad annonsinteraktion, som klick/swipe. Medan inga begränsningar har lagts på användarinitierad laddning borde annonsutvecklare betrakta användarupplevelse och laddningsprestanda som en del av sin annonsdesign. Innehållet i användarinitierade annonser ska optimeras för laddningsprestanda och endast nödvändigt innehåll bör laddas.
Mouse over
En action triggas av att användaren flyttar eller håller muspekaren över ett objekt/annons.
Övrigt
Ljud måste vara användarinitierat (får ej starta automatiskt). Mouse over räcker inte. Undantag från detta görs där tydlig nedräkning sker vid mouse over innan ljud aktiveras automatiskt.
Leverans
Färdigt material skickas alltid till: webbtraffic@barometern.se
Ange nedan information när ni levererar materialet:- Vilken annonsör och kampanj materialet avser samt start- och slutdatum
- Landnings-URL
- Kontaktperson och uppgifter
För frågor kontakta:
webbtraffic@barometern.se
Annonsproducenten ansvarar för materialets funktionalitet och utformning.
Materialet får inte utformas på så sätt att annonsen kan misstagas för redaktionellt innehåll.
Skriv ut sida